Wednesday, September 4, 2013

110. Tangisan Aiman.

Assalamualaikum

Betul lah, nampak tugas jadi guru ni macam mudah tapi sebenarnya kena pandai control emosi, percakapan, perbuatan, semua lahh sebab kita ni macam role model untuk semua pelajar. Disebabkan minggu ni minggu terakhir kat sekolah, dan mungkin ni cerita terakhir pasal sekolah jugak -_-

Tiap kali aku masuk class, biasanya aku akan cari budak yang aktif dengan yang pasif. Normally, kalau masuk class yang baru maksudnya class tu aku baru je first time masuk lepas bagi intro sikit aku akan nampak dua jenis budak ni. Sorang tu tak payah kita tanya dia dah jawab, banyak soalan, dia yang akan offer diri dia untuk bercakap dan yang pasif ni aku akan perhatikan apa respon dia bila aku bagi soalan ataupun aku mintak diorang buat something ke apa, yang pasif biasanya orang terakhir siapkan apa apa latihan.

Lepas dua minggu aku kat sekolah tu, aku dah kenal lah dengan dua jenis budak ni untuk setiap class. Dan biasanya aku akan bagi tumpuan dekat yang pasif ni lebih dari yang lain. Salah sorang budak ni nama dia AIMAN. 

Aiman ni tiap kali aku masuk class mesti ada something yang dia tengah buat main, mainan lah, kertas lah, apa apa lah jarang dia nak pegang buku walaupun dah start waktu belajar. Bila aku duduk depan dia (sambil peluh tubuh aicehhhh hehe )

c : Aiman, buat latihan yang cikgu bagi tu.
a : Taknak ( slumber dek dia je sambil main main pembaris )
c : Buat cepat, kalau tak siap tak boleh rehat. cikgu letak aiman kat tengah panas tu.
a : Bisinglahhh ( sabar isma sabar eee budak niii )

Sampai la satu hari ni, aku tak bagi latihan. aku cuma mintak hafal sifir 2 dengan 3 tapi tulis dulu sifir tu dalam buku. Tapi si aiman ni degil sungguh, dia langsung tak buat pun. yang lain punyalah semangat nak habiskan sebab aku ugut kalau tak siap tak boleh balik. aku rasa aiman ni langsung tak takut dengan aku. bila sorang sorang budak aku lepaskan balik. last sekali tinggal lah si aiman ni ha.

c : mane aiman punya sifir cikgu nak tengok 
a : ni ha cikgu, dah siap kan boleh balik ( terus je jalan keluar pintu aku dengan laju tarik kolar baju aiman )
c : ehhhhhhh belum boleh balik lagi, cikgu nak sifir 2 dengan 3 kan kenapa aiman buat sifir 2, 5 dengan 10 ni ?? ( aku tau dia copy cat dalam buku je )
a : ala saya tak retilahh
c : ok takpe, bawak kertas ni ikut cikgu. cikgu nak bawak aiman jumpa ustaz. cikgu nak cakap dengan ustaz aiman taknak buat kerja, tak siap kerja, main main dalam class.
( aku dah buat muka garang ni. dia langsung tak membantah, ikut je belakang aku. aku saje takutkan dia tapi dia langsung tak takut cisss )
sampai je depan bilik ustaz..
c : ha ni ustaz, aiman taknak buat kerja. saya tak bagi dia balik
( aiman still beku takde respon. dia tak takut pun )
sampai je class aiman..
c : dahla aiman, aiman bawak kertas tu balik. siapkan. esok cikgu nak tengok. dah pegi kemas beg, aiman boleh balik. ( luluh hati tengok muka aiman yang langsung takde perasaan )

Aku pun duduk lepak dengan cikgu lain sebelum balik rumah, dekat setengah jam masa tu tiba - tiba .....

kak eton : cikgu isma, aiman tu memang tak boleh balik ke ? tadi cikgu ada marah dia ke ? dia tak bole di marah, nanti merajuk kena pujuk. dia kena pujuk baru ok tu cikgu.
c : ha ???? dia tak balik lagi ?? ( terus campak surat khabar kat tangan )

Aku nampak aiman tunduk duduk atas kerusi muka dia pandang meja. 
c : aiman kenapa tak balik lagi ni, cikgu suruh aiman balik tadi kan.
Aiman diam.menggelabah wehhhh cikgu kau ni ha
c : aiman pakai beg ni, jom balik jom cikgu......
Aku nampak airmata aiman mengalir, waaaaaaaaaaa bersalahnyaaaaaaa 
c : aiman cikgu mintak maaf, dah dah cikgu tak marah aiman. pakai beg ni, aiman balik ye. dah jangan nangis. bangun la aiman, jom balik.
Aiman bangun, angkat beg. aku hantar dia sampai depan sekolah. 

sungguh, aku terkesima sekejap. hahahaha


Jujur lah, makin lama aku mengajar makin improve skill aku nak ajar budak. 
cececehhh hehe 

bila masuk minggu ke 3 sekolah, 

- Aku dah pandai pegang pembaris jdalam class ( ala ala cikgu disiplin muka garang je )
- Aku dah pandai pukul budak walaupun pukul pakai pembaris lepas pukul aku usap balik badan budak tu ( tak sampai hatiiiiiiiiii )
- Aku pandai teknik nak tarik perhatian budak bila diorang bosan ( try lukis gambar gambar cute kat papan hitam bila buat latihan )
- Aku berjaya hafal nama budak, hampir 100%
- Aku dah pandai isi kedatangan murid, nak tutup dia pun dah pandai. kena kira purata semua. kikiki
- Aku dah pandai makan kat kantin lepak dengan cikgu cikgu lain ( first day aku tak bole telan nasi sebab semua cikgu suka pot pet pot pet pot pet tajuk yang aku tak faham )

kesimpulannya, lagu mana hang nak jadi cikgu kalau hati macam tisu. haha








thanks for reading ! -_- 





No comments: