Thursday, January 24, 2013

94. I love my life.

          Setiap orang ada plan hidup masing masing. Macam aku, aku ada cara aku sendiri nak tetapkan  hala tuju hidup aku. Mungkin pada orang lain, aku punya cara tak berapa elok or mungkin planning orang lain lebih baik dari planning aku. kan kan kan. Sebab tulah, aku tak amik pusing lagi apa orang nak kata. Biarlah apa orang nak kata pun. Hidup ni macam roda kan, ianya sentiasa berpusing. Kita ni ibarat tengah berjalan, kat depan sana kita sendiri taktau apa yang ada. Batu ke, gunung ke, semua orang takkan tau apa jalan hidup dia yang seterusnya. Senang nak faham, kita manusia hanya mampu merancang, segala galanya dah ditentukan olehNya. Sama ada yang kita rancang tu menjadi ataupun tak semuanya akan ditentukan oleh Dia. Jadi, kita tak bole la menyesal atau menyalahkan siri sendiri bila kita buat silap. Kita kena ambik semua tu, kutip satu satu jadikan ianya sebagai ikhtibar hidup. Kalau kita asyik nak pandang belakang, sampai bila pun kita tak kan maju setapak lagi ke hadapan. 

        Kadang kadang aku pun degil, aku suka fikirkan benda yang dah lepas. Macam harini, aku seorang anak kepada Encik Sulaiman dan Puan Nooraini, pelajar tahun akhir jurusan perakaunan, sedang praktikal, tunang kepada Mohd Hafizuddin, kawan kepada kawan kawan aku, adik kepada dua orang abang dan dua orang kakak, makcik kepada tujuh orang anak buah dan ramai lagi. semua tu berkait kan ? Putaran hidup aku sekarang ni ditemani orang yang aku senaraikan kat atas ni. Tak mampu aku nak senaraikan semuanya. Macam tulah jugak, putaran hidup aku ni nanti aku mesti tak akan terlepas dari buat salah dengan diorang. Ramai kan ? dan mungkin aku akan lagi banyak buat salah dengan diorang. Mungkin tak semua orang yang kenal dengan aku akan senang dengan apa yang aku buat sekarang. Maaf andai aku pernah buat hatinya terluka. Aku manusia biasa. kadang kadang bila aku buat sesuatu tu ada sebab, dan orang lain tak kan faham. aku ni mudah rasa bersalah tapi tak pandai nak luah. Aku cuma percaya, selagi apa yang aku buat tu tak salah, aku yakin. Mana ada manusia yang sempurna. Tak kan ada.


* sentiasa mahukan perubahan.


      Bila orang yang aku sayang datang luahkan perasaan, menangis, aku diam. aku kelu. kadang kadang aku pun taktau nak tolong. tapi aku cuba. aku cuba dengar. aku cuba faham. aku cuba rasa apa yang diorang rasa. dan masa tu jugak lahir satu perasaan ikhlas nak membantu, aku akan nasihat, kuatkan semangat, hilangkan tangisan tu sama sama, ringankan beban yang ada. tapi.... kenapa bila aku sendiri ada di situasi mereka, kadang kadang aku tak kuat. kenapa ?? padahal aku bole bagi nasihat, dorongan kat diorang tapi kenapa bila aku sendiri yang alami, aku tak mampu buat macam tu ?? nampak kan. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Sebab tu bila sesiapa yang ada masalah, hanya dia yang tau betapa peritnya nak telan semua tu. Orang lain hanya mampu membantu tapi tak mampu nak rasa. 


Isma ;
         


        

        


No comments: