Monday, May 28, 2012

40. Kenapa awak rasa bangga jadi anak peneroka ?



Assalamualaikum.

Ehem ! hihi
patutlah lame duduk dalam fitting room. Ni kerja kau ye. orang kat luar beratur tunggu isma.
hehe saya nak cite sikit pasal interview BEL 499 saya last week before dengan senang hati dapat cuti seminggu dari uitm and maybe some tips during interview. 

Ni masa nak pilih baju.
Masa try nampak okay je kan. aku pun tak pikir lame. terus pay and leave. 




Dalam fitting room. sempat je kau eh :)

Bila tiba masa interview. Dah padat dah, sukar untuk bernafas. haha aku salah pilih saiz ? or badan aku yang dah mengembang ? takkan seminggu je dah naik ? wawawawa !! gemoks sudahhh. nak bergerak pun terbatas. malu malu kucing je. nak cover baju punya pasal. aku pakai top kat dalam nak cover baju yang dah tersingkat tu.macamane aku boleh tak perasan langsung !
Arghhhhhh. STRESS.
actually boleh pakai baju kurung untuk interview ni tapi lecturer BEL aku ni ade sedikit cerewet. baju dia kena betul2 perfect. aku pikir balik. kena jumpa dia dulu before nak pakai. Dah beli kena tunjuk kat dia. okay tak colour. leceh ! so beli jelah baju kemeja ni. nanti mase praktikal bole pakai. Nak pakai baju kurung macam leceh je. semua kena reject. Tak bole :
colour terang sangat 
Colour bunga kena sama dengan tanah
At least 4 colour yang berlainan
Warna kene soft soft 
Colour tudung mesti lagi light dari baju

If baju kemeja pulak :
Colour light. 
tak boleh berjalur jalur macam kuda belang. 
Warna tudung lagi light dari baju

Tapi aku tak jumpa baju yang tak berjalur kat padini. semua jalur jalur. Dah la nak cepat. Last last amik jugak yang berjalur. tawakal jela isma. Haihhh STRESS. haha macam gini ke real interview ?

Ni la masa interview tu. aku second candidates after afif ashari. afif ni memang power cakap omputih. each person bole masuk dalam 6-10minit je. ade 5-6 soalan. mase tunggu turn tu. darah gemuruh jangan cakap ah. memang tak keruan. NERVOUS gila. hihi nak telan air liur pun tak mampu. bila nama afif kena panggil. aku dah start jadi tak betul. macam nak menjerit pun ade. Tak sampai 6minit afif dah keluar.
Makkk aiiii kenapa cepat sangat weyyy !!
aku dah tak sempat nak tanya afif kena soalan apa. terus pikir ape rule or adab nak masuk bilik temuduga tu. aku takut sangat aku lupa ! agagagga. Tak tau bape puluh kali aku selawat dalam hati. 
Masuk je aku rasa macam semua serba tak betul. haha
my first question :
Okayy . Tell me about your personal detail.
before this aku dah prepare lah nak jawab ape. dok sebok cari strength aku ape semua. bila dah kat dalam semua strength dah hilang. tinggal kosong je dalam kepala. so start la pikir benda lain tapi alhamdulillah lahh aku sebut tu semua strength bukan weakness. hahaha

Second :
Why you choose this position ( Account Executive ).

Third :
Why you choose our company and how do you know about our company ?
Soalan ni dah di jangka. so aku memang takde masalah nak explain why and how. fuhhhhh.

Fourth :
Your father is settler rite ? 
Tell me about your father as a settler.
huu ni yang aku merepek banyak ni. bole pulak tanya pasal bapak aku. ni memang makanan aku lahh. thank you miss. hihi ni antara soalan yang di tanya lah. first interview more to personal detail and confident level kita menjawab soalan sahaja. more lagi kita tunggu next interview sooon.. haha
ade lagi dalam 4 soalan aku kena tanya, antaranya :
kat felda tenggaroh tu tanam getah ke kelapa sawit ?
Kenapa awak rasa bangga jadi anak peneroka ?
this is my favourite question. HIHI after aku jawab soalan ni. miss tu siap borak borak lagi cite pasal aunty dia duduk felda jugak tapi dia tak berjaya nak ubah hidup dia jadi lagi better even kerajaan dah banyak bagi bantuan kat peneroka ni. tu yang jadi aku kebas kaki duduk ala ala perempuan melayu terakhir. sempat pulak nak cite cite miss ni. hehe 

and last question pasal tunas bestari by Johor Corp. ni based on aku punya sijil masa aku form 4 kat sekolah dulu. Kursus ni lah yang paling aku BENCI !!! Grrrrrrr. hahahaha seminggu pegi sane. tapi first day aku dah rasa macam nak cabot. STRESS gila duduk situ. dia ajar cara nak buat bisness from kosong untill the end. aku pegang jawatan financial exec. nak pecah kepala aku buat account. mase tu form 4, aku baru je belajar basic account. mane tau nak buat account yang gempak kan. mase tu rase macam nak lari je. tapi yang seronok tido best. makan sedap sedap. dapat kenal ramai boy friends dari banyak sekolah dalam johor. ngahahaha 


During interview first session :


With faz. ala ala peguam negara :)


Faz lagik. dia dah siap siap pesan suruh print gambar ni. dia nak frame. terharu sungguh aku faz. hehe


with Laila. Lai yang sangat aktif pegang kalkulator. nampak je kecik tapi ligat mengira.


my classmates. cumel cumel. T__T



trade mark ! yeahhh :)

Alhamdulillah semuanya okayy. Doa banyak banyak. Insyaallah DIA tolong kita . Amin

Thank you for reading.




No comments: