Thursday, July 26, 2012

67. Ayah saya

Assalamualaikum.

harini saya seronok sangat ! saya rasa sangat bersyukur. saya boleh tolong ayah, tolong ringankan kerja ayah, bole tengok ayah senyum, bole tengok ayah gembira macam harini. Boleh di katakan hasil jualan Nasi beriani ayah hari hari amat menggalakkan. bila orang ramai datang beli, terlintas dalam kepala saya. '' kalau lahh ayah boleh bukak satu kedai nasi beriani, kan bagus '' saya niat dalam hati. insyaallah kalau ade rezeki lebih aku nak hadiahkan ayah satu kedai @ restoran nasi beriani. 

bila saya layan orang yang datang beli kebanyakkannya memang kenal dengan ayah. ayah ni memang selalu masak untuk majlis orang kawin kat sini. so, memang orang dah biasa makan nasi beriani dia. 

'' isma, cikgu datang semalam dah takde dah kamu. kamu takde business card ke ? ''
'' eh pakcik kena beli awal, kalau tak nanti tak dapat ''
'' makcik dengar ayah kau ade jual nasi beriani, tu yang harini pegi cari ''

Alhamdulillah sambutan memang buat saya senyum je sampai ke telinga. aku niat dalam hati untuk bersedekah sekali. kalau ade mase, saya ade buat bubur kacang hijau campur durian kat belakang rumah. memang habis licin. mak kata '' ayah ade penyeri. tengok la sape yang jual '' cecehhhh hihi saya tak rasa macam tu pun. act diorang memang suka nasi beriani ayah tu. kadang kadang buat lebih. mak berkali kali pesan. kalau tak habis bagi orang orang sebelah tu. sedekah sekali. sampai ulang ulang dia ingatkan. yeeeeee mak . tak lupa la.

tapi saya ade masalah bila saya jual nasi ni, saya kesian. hihi dulu bila beli makanan kat bazar. bila dapat nasi sikit ke. tak kisahlah ape ape yang sikit. saya la orang yang dok bising. sekarang bila saya jual pulak, saya kesian. semua saya letak banyak banyak. kak sasa la yang selalu marah, oiii bankrupt la macam ni kau bagi banyak gila !! hahaha sedekah kak. sedekah. ngehehehe

ape pun saya bersyukur sangat ya Allah.
suka tengok ayah happy :)
saya penat tapi saya rasa sangat berbaloi. ayah, semua ni untuk ayah. saya tak mintak ape ape pulangan. yang penting ayah happy.


walaupun dulu saya pernah marah, memberontak bila ayah suruh jual. saya malu jumpa kawan kawan. saya taknak duduk jual macam tu. saya segan. tapi sekarang semua tu dah takde. ayah pernah suruh saya jual kicap. bayangkan la kicap ?? hihi tapi tu dulu...


isma ;


No comments: