Tuesday, May 29, 2012

42. Nak jadi accountant

assalamualaikum

dear blog,

i've blogged quite frequently lately ! 

untunglah cuti cuti boleh update entry, tido lame, makan orang masakkan, baju orang basuhkan, online 27hours, tido atas katil empuk, boleh hug teddy gemuk, pegi jalan jalan, shooping, on call tanpa gangguan line yang macam hampeh, chating, blogging, facebooking,  kau bijak habiskan masa isma. haha alangkah indahnya dunia. 

tak kena marah, no more quiz, test, assignment, tak kena bangun pagi pegi class, tak kena mandi pagi, tak pikir nak siapkan kerja, tak payah tunggu bas, tak payah iron baju kurung. masih terngiang suara puan rosma gelakkan kitorang. ahh lupakan je. weeeeee ! gembiranya dalam hati. bila kita dapat cuti. haha 5 days left ! huu nikmatilah saat ni isma. lepas ni dah nak final exam. time table dah kuar. kau mesti gunakan masa ni ! yeahhhhh.  even though Puan Rosma yang garang macam singa tu dah remind us ( awak jangan ingat cuti cuti ni takde kerja. saya akan send assignment by mail. selamat bercuti kawan kawan ! hahahaha ) potong betul la !

bila dah start exam hidup aku macam dalam penjara. Grrrrr ! malam jadi siang, siang jadi malam, dikelilingi buku buku tebal, kalkulator, di temani nescafe panas, tak cukup tidur, kena masak maggi, kena ikut jadual belajar, kena kejar masa, kena bangun pagi, no more jalan jalan buang masa lagi ! argghhhhhhh. takmo takmo.

actually cuti ni aku nak call semua audit firm yang ade kat johor ni. kalau boleh nak area bandar johor je. tapi laaaa ni. belum buat lagi. hehe hampeh kan. aku dah dapat 2 tempat. kat kulai ( YB management & services ) and bandar johor ( Ahmad Abdullah and Goh ) . kat kulai tu aku kena pegi at least 30 minit before 8 pagi. firm ni under Noriza associates.  jauh sangat kat kulai. kalau aku kena kerja overtime. camne pulak ? perempuan pulak. sorang sorang. belum kawin lagi. hehe kan bahaya tu. yang kat bandar johor pulak. member aku bagitau bos dia garangggg macam singa. setakat baling baling fail tu benda biasa. haduiiii takutnyeee. bila pikir balik. aku kan nak blaja. tak pelah bos garang. lagi bagus. tapi pikir lagi. habislahh kalau tiap tiap hari aku kena maki. dah la aku ni lombab macam siput. wawawaaaaaa ! taknak.

bila aku duduk pikir. aku belum pernah bekerja mengikut bidang aku ni. before ni aku kerja salesgirl lah. cashier lah. yang ni. aku nak kena buat account, audit, tax. aku jadi cuak gila ! haduhhh camne la kerja nanti. lecturer aku selalu pesan. Awak jangan malukan saya eh. buat kerja tu biar betul. assume yang awak betul betul sudah bekerja. jangan ingat awak praktikal awak boleh buat ikut suka awak. soal disiplin. aku memang takde masalah. tapi pikir nak bekerja dengan auditor semua. aku jadi takut sikit.

aku dah buat research pasal Ahmad Abdullah & Goh :

Services
Accounting
Bookkeeping, Financial Reporting, Payroll Services
Consulting
Management Consulting, Business and Share Valuation, Licensing
Corporate Secretarial Services
Incorporation, Company Secretaries, Nominee Directors
Equity Services
Business Value Realisation, Mergers and Acquisitions, Family Business Advisory
External Auditing
Statutory Audits, Due Diligence, Investigation
Insolvency and Reconstructions
Voluntary Winding-up, Winding-up by Court, Receivership, Debt Advisory
Internal Auditing
Internal Controls, Corporate Governance
Taxation: Corporate and Personal
Tax Compliance, Tax Planning


dia provide semua. account, tax, audit and also company secretary. company secretary ni aku baru je blajar this sem. camne nak isi form. buat minute meeting. kena hafal semua format. aku tak bole nak imagine mase final exam nanti camne. satu buku sehh kena hafal. point point kecik pun masuk dalam exam. haduiiii bahangnya semakin terasa. hee patut ke aku pilih firm ni ? sanggup ke aku nak tadah makian dan cacian ? hahahaha Ya Allah.. bantulah aku. menurut kata lecturer aku. kerja kitorang ni akan buat kitorang takde life sangat. setakat balik pukul 2, 3 pagi tu benda biasa. kadang kadang tak balik langsung. kena maki dengan bos. kena audit macam macam jenis company. Cabaran ! i like it but aku takut !!!!

aku nak jadi pekerja yang bagus. punctual. tak lembab. perform task dengan baik. bole communicate with others dengan baik. yang aku tau, kat firm tu ade ex senior aku. kak Nad. so macam tak takut sangat lahh. bole tanya dia. aku nak kaya. aku nak berjaya. aku rasa nak accept firm tu and think positive. kalau aku kena marah. aku baikilah. kalau kena maki. aku terima. kalau kena kerja overtime lagi bagus. more experience. more knowledge. aku lagi suka kerja banyak. nanti tak sedar dah pukul5. terus balik rumah kan. tak lahh bosan je duduk office. cececehhhhh. hehehe harap harap during internship nanti semuanya ok. nak jadi accountant kan isma. YOU CAN DO IT ! :)




lots of love ;
isma <3











No comments: